tisdag 25 mars 2014

Dummare än tåget


Skönt att gå här när man får vara ensam och ostörd. Men, vaf...? Jag känner att något stirrar på mig. Bäst att smyga ut här genom häcken.


Smidigt! Det undrar säkert vart jag tog vägen. Men där, längre fram, tar buskarna slut och då gäller det att...


lägga benen på ryggen och göra en tjurrusning och springa för kung och fosterland!


Jag är snabbare än blixten, snabbare än ljuset! Helt osynlig! Ingen kan få tag på mig!


Strax framme vid andra sidan. Lite till bara. Här kan ingen se mig i alla fall.


Här kommer jag uppdykande ur tomma intet. Ingen rädder för vargen här! 


Lugna gatan! Fienden bortkollrad, jag är ensam igen.


Den mest intelligenta fågeln i världen! Vem var det som sa att vi är dumma! Det är inte vi som springer ut framför bilar och bussar och hundar istället för att vända oss åt andra hållet. Det är en fågel som ser ut som vi, men det är inte vi. Alltså, det är det inte, tro inte det. Vår ras kallas fasan, inte fasa. Så det så!